Pitches samenvatten? Zo kun je dat doen
Hoe krijg je 13 pitches van elk gemiddeld 13 PowerPoint-pagina’s op een gelijkwaardige manier samengevat tot een bruikbaar naslagwerk? Ik bracht het in beeld in ‘slechts’ 3 visuals. Helder, overzichtelijk en inzichtelijk op een gelijkwaardige manier voor alle deelnemers.
Enige tijd geleden woonde ik op uitnodiging van facilitator Nel Mostert een online consortium bij. Ruim 180 deelnemers, met een groep facilitators achter de schermen om alles in goede banen te leiden. In 1 van de 5 groepen zaten 13 deelnemende instellingen elk een pitch hielden. Het was een overload aan inhoudelijke informatie. Dan moet je een vlugge pen hebben om bij te houden wat er is gezegd en door wie. Laat staan dat je de kernpunten op kan slaan. Daarbij is de een beter in presentaties samenstellen en geven dan de ander. De visuals maakte ik dan ook na afloop van de presentaties.
Categorieën
Het was wenselijk dat de informatie naderhand op een verhelderende èn gelijkwaardige manier inzichtelijk zou zijn voor alle deelnemers.
Ik analyseerde het geheel tot een aantal vaste onderdelen:
-Het nummer van de pitch in de reeks
-De titel/het onderwerp van de pitch
-Daarbij maakte ik een kleine illustratie die herkenbaar was voor het onderwerp
-De naam van de instelling
-De naam van de spreker
-De sterke punten van de instelling
-De zoekvraag
-De omschrijving van wat ze van een samenwerking zouden verwachten.
Ja, deze keer is het een samenvatting met veel tekst en wat minder gericht op de illustraties. Daarbij blijft het wel een ‘plaatje’ om naar te kijken en nodigt het uit om ‘er in te duiken’.
Ik kreeg er samenhang in door:
-herkenbaar en consequent kleurgebruik (de huisstijlkleuren van de organiserende partij)
-gebruik van het logo van de organiserende partij
-het gebruik van 1 stijl
Inhoudelijk bevat het vertrouwelijke informatie, in dit voorbeeld laat ik dan ook enkel de structuur zien.
Hiermee hebben alle deelnemers (ook de organiserende partijen) een waardevol naslagwerk wat langere tijd bruikbaar blijft.
Bij sommige opdrachten voor visuals is het niet gewenst om de inhoudelijke informatie te delen. Dan breng ik het terug naar de basis om te kunnen laten zien hoe deze ingevuld kan worden.
Ook een heldere visuele samenvatting nodig?
Is het wat voor jouw organisatie om op deze manier veel complexe informatie helder samen te vatten of kan ik je er als facilitator mee ondersteunen zodat jij in een mooie aanvulling kan voorzien voor je klant?
Laat het me weten en ik denk (en teken) met je mee!
Neem contact met me op via onderstaande knop en stuur me je vraag
of bel gerust op: 06-36191573 voor een vrijblijvend gesprek!
Maak een afspraak
Meer weten? Maak kennis met Femke