De schoolleiding van Jenaplanschool Antonius Abt kreeg te maken met een terugloop in aanmeldingen van nieuwe leerlingen. Ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan van de school werd een frisse nieuwe huisstijl ontwikkeld door ontwerpburo Urban Toolbox. Het ontwerpproces verliep in samenwerking met ouders, docenten, en andere betrokkenen bij de school. De nieuwe huisstijl brengt het verhaal en de kwaliteiten van de school tot uiting met onder andere een logo en een vertelplaat met geïllustreerde icoontjes, waardoor ook een kind het verhaal van de school kan vertellen naar aanleiding van die icoontjes. Het resultaat was en veelzijdig logo, waarin je verschillende figuurtjes kan zien.
Mij werd gevraagd om een prentenboekje te ontwikkelen op basis van deze nieuwe huisstijl. Doelgroep: het jonge kind van bijna 4 en de ouders.
De verhaallijn moest nog ontwikkeld worden. Ik zag het logo als mooie aanleiding voor het in beeld brengen van een ´avontuur´ en besloot om de figuurtjes die in het logo zitten verwerkt, tot te leven brengen. Ze kregen een herkenbare vorm, een personage en een naam: Jee en Pé. Jee afgebeeld als een pauw die trots ‘zijn’ school laat zien aan de nieuwe´bezoeker´ Pé. (in het logo vormen zij ook de letters J en P van Jena Plan). In het verhaal gaan ze op bezoek bij de 2 unieke locaties die de school heeft. Nagenoeg alle beeldmateriaal uit de nieuwe huisstijl en de vertelplaat werd in de illustraties verwerkt op een manier die logisch voelt en zorgt voor herkenning. De kleuren van het logo paste ik toe om de illustraties een herkenbare uitstraling te geven en een geheel te laten vormen met de huisstijl. De teksten schreef ik met de hand.
Met dit boekje als aanvullend promotiemateriaal, gericht op het kind, krijgt zowel het kind als de ouder een speelse inleiding in deze school.
Trots op het proces, de samenwerking en het resultaat wat er ècht staat. Want dat is tenslotte wat ‘de leukste school van Nederland’ verdient!
Het boekje is op te vragen bij de school.