• de mogelijkheden van zakelijk tekenen

Is het vreemd als je niet weet wat ‘zakelijk tekenen’ inhoudt?

Tijd voor een antwoord…

Afgelopen week was ik aanwezig op een afscheidsdag van mijn oude middelbare school. De school houdt op te bestaan. Er waren die dag veel oud leerlingen en (oud)leerkrachten aanwezig. Ik trof er onder andere een mijn tekenleraar van toen, mijnheer Ong, die nog altijd verhaaltjes met karikaturen tekent voor onder andere het Brabants Dagblad. Inmiddels is hij gepensioneerd. Ik vertelde hem hoe zijn lessen tot mijn favorieten behoorden en dat mijn verdere studie -en carrière pad zich afspeelt in de creatieve sector. Vervolgens kwam uiteraard de vraag: wat doe je dan precies?  Ik vatte het samen onder de noemer ‘zakelijk tekenen’. Hij vroeg: “Wat is dat precies?”

… Die vraag heb ik vaker gehad. Dus wil ik het hier graag toelichten.

Ik probeer het als volgt uit te leggen: “Communicatie met tekeningen in een zakelijke context. Met zakelijk tekenen kun je een een visuele presentatie of beeldverslag maken. Dit is in te zetten voor zowel interne als externe bedrijfscommunicatie”.

Door te tekenen creëer je overzicht, kom je tot de kern en kun je op nieuwe ideeën komen. Ideaal dus in de zakelijke context, waar steeds vaker nieuwe werkvormen worden ingezet om de creativiteit aan te wakkeren. Vervolgens wordt die creativiteit ingezet om tot nieuwe oplossingen te komen voor bestaande problemen. 

Dat tekenen voor zakelijke doeleinden wordt ‘zakelijk tekenen’ genoemd.

Vaak leg ik het wat uitgebreider uit met voorbeelden: Ik help bedrijven en instellingen met het in beeld brengen van bedrijfsprocessen. Ik noteer visueel. Dat kan live zijn, op locatie tijdens een event, of ‘achter de schermen’.

Er zijn verschillende vormen van ‘zakelijk tekenen’:

– het maken van illustraties voor presentaties om accenten te kunnen leggen waar je ze nodig hebt en zodoende je presentatie helder en aantrekkelijk te maken

‘praatplaten’ zijn tekeningen waarbij een bepaald vraagstuk gevisualiseerd wordt en/of om product ideeën en concepten te testen en uitnodigen om ‘er over te praten’. Soms worden hier ook metaforen bij ingezet.

-een visueel verslag: de uitkomsten van een bijeenkomst of presentatie vastleggen met visuele notulen, tekeningen in combinatie met tekst, vaak ‘live’ tijdens de sessie op een groot vel aan de wand, maar het kan ook uitgewerkt worden achter de schermen op een later tijdstip.

Maar ook het tekenen van visies, bijeenkomsten, strategieën, ideeën, processen, interviews, gesprekken, vergaderingen, trainingen, informatie en data, jaarverslagen, toekomstplannen, brainstorms, seminars, bedrijfspresentaties, customer journey’s….noem maar op. Het valt allemaal onder ‘zakelijk tekenen’.

”English please? “

Vaak worden ook Engelse termen gebruikt: ‘Business drawings’ is de algemene benaming van dit soort tekeningen. ‘Visuals’ een meer algemene term voor overzichts-illustraties. ‘Visual thinking’, een combinatie van tekenen, kijken en verbeelden wordt vaak ook in dezelfde context gebruikt als zakelijk tekenen. Een ‘graphic recorder’ of ‘visual recorder’ maakt visuele notities tijdens meetings. De Engelse term voor ‘praatplaten’ daar is nog niet iedereen over uit…een conversation-visual?

Het doel en de voordelen van zakelijke tekeningen:

Het doel is altijd om complexe zaken helder, inzichtelijk en overzichtelijk te maken. Het maakt samenwerken leuker en beter. Ons brein houdt nu eenmaal van plaatjes.

Beeld/tekeningen/plaatjes:

-geeft focus

-helpt te structureren

-het blijft beter onthouden

-het helpt concreet te maken

-helpt verbanden te zien

-het vat samen op een aantrekkelijke manier

-last but not least:het is FUN ! Er kan humor in worden verwerkt voor de nodige luchtigheid.

Wat die helderheid betreft, ook die gaat over taalgrenzen heen. Denk maar eens aan pictogrammen. In 1 oogopslag zie je wat er wordt bedoeld. Er zijn zelfs geen woorden bij nodig.

Infographics geven een beeldende en begrijpelijke weergave van abstracte cijfers en gegevens.

Een goede metafoor tekenen voor een ingewikkelde boodschap, maakt het begrijpelijk. Je presentatie wordt veel leuker om naar te kijken, dus effectiever. Vaak wordt naar een kenmerk uit een illustratie verwezen en weet iedereen waar het over gaat.

Dus niet die ellenlange notulen maar tekeningen geven een resultaat dat veel meer impact maakt, beter onthouden wordt en makkelijker verder gedragen wordt binnen organisaties.

Zichtbaar!

Een voorbeeld: Als ‘extra’ teken ik soms de deelnemers aan bijvoorbeeld een brainstormsessie bij het overzicht van de opbrengsten. Dan vindt er altijd iets moois plaats: mensen zien zich letterlijk en figuurlijk deelnemen aan het proces. Voelen zich gezien en gewaardeerd in hun bijdragen. Ze zijn ZICHTBAAR! Soms personaliseer ik ze met uiterlijke kenmerken als haardracht of bril zodat ze zichzelf herkennen. De opbrengst van de dag is in geheel visueel gemaakt en de details gaan niet verloren. Een compleet plaatje wat altijd dankbaar ontvangen wordt!

Ook het eindresultaat, als het openbaar kan worden gemaakt, is ideaal om te delen op social media. Zo kun je op een aantrekkelijke en heldere manier laten zien wat jij wil zeggen.

Steeds populairder

Het begrip ‘zakelijk tekenen’ bestaat nog niet erg lang en is dus nog niet bij iedereen bekend. Helemaal niet vreemd dus, als je niet precies weet wat het inhoudt. Het is een redelijk nieuwe werkvorm die gebruikt wordt om op een andere (en effectievere!) manier te communiceren binnen een zakelijke context. Een omgeving waar nu nog niet veel ‘getekend’ wordt, simpelweg omdat de voordelen nog niet zo bekend zijn, of de tijd ontbreekt om dit goed ‘eigen’ te maken..

Een andere reden waarom het begrip nog niet altijd bekend is: ‘zakelijk tekenen’ wordt vaak voor interne processen en interne communicatie gebruikt. Daardoor komt het niet altijd zichtbaar ‘naar buiten’ omdat er bijvoorbeeld vertrouwelijke en waardevolle informatie in verwerkt staat die simpelweg niet gedeeld kan worden.

Feit: Zakelijk tekenen wordt steeds vaker ingezet omdat het zo goed werkt. Als je jouw presentatie ondersteunt met tekeningen zorg je ervoor dat de kern van je boodschap ѐcht blijft hangen. Een toegevoegde waarde als verlengstuk van je meeting of bedrijfscommunicatie. Het cliché is waar: beeld zegt meer dan 1000 woorden. Helemaal als je die twee combineert. Het proberen waard, ZEKER in de zakelijke context. Het maakt communiceren zoveel leuker, sneller en aantrekkelijker!

Ik zie dat regelmatig mensen vanuit het bedrijfsleven ‘op tekenworkshop’ worden gestuurd, om zo het tekenen meer op te kunnen nemen in hun dagelijkse werkzaamheden. Uit de praktijk blijkt dat dit niet altijd wordt verder gedragen, eenmaal weer terug aan het dagelijks werk. Het is ook niet iets wat je even tussendoor doet. Het regelmatig oefenen is wezenlijk. Het moet routine worden. Je moet het leuk vinden en het goede effect ervan ervaren om enthousiast te raken. Gelukkig zijn er steeds meer professionals die kunnen tekenen voor de zakelijke markt. Uitbesteden is altijd een goede optie.

Zelf de voordelen van zakelijk tekenen ervaren voor jouw organisatie?

Wil je meer weten over de impact van het gebruik van zakelijke tekeningen voor bedrijfsprocessen? Wil je het effect eens ervaren? Je kan klein beginnen.

Neem vrijblijvend contact met mij op en ik deel ervaringen met andere bedrijven en informeer je over de mogelijkheden!

Zie hier ook wat voorbeelden uit mijn portfolio