Doelgroep bepalen…een lastige opgave bij een universeel vakgebied als zakelijk tekenen

Een zakelijk tekenaar verheldert interne en externe communicatie met tekeningen, voor organisaties. Maar voor wie? Voor welke branche? Die vraag is mij regelmatig gesteld. Daarbij nog heel veel vragen meer.

“Ben je graag een kleine vis in een grote vijver of een grote vis in een kleine vijver?”

“Bepaal je doelgroep alvorens je begint met het maken van je website! Waar lopen ze tegenaan? Maak een persona! Hoe drinken ze hun koffie?”

“Keuzes maken, als je niet kiest loop je omzet mis! Niet kiezen is niet gekozen worden”

“Wat doe je, in 1 zin graag ?!”

Voor mij moeilijke vragen, lullige uitspraken lastige ‘eisen’ in de afgelopen tijd. Het antwoord probeer nog altijd ik te vinden…

In ons allerbekende ‘coronatijdperk’  probeerde ik een nieuwe focus aan te brengen in mijn diensten als multidisciplinaire ontwerper. Inmiddels met ruim 20 jaar ervaring in interieurontwerp waarbij ik grafisch ontwerp regelmatig meenam. Ook illustreren pakte ik weer op, met oneindig veel plezier. Uiteindelijk, na veel onderzoekwerk, viel alles samen in het vakgebied van zakelijk tekenen en visual storytelling. Later kwam daar live graphic recording, ook wel visual recording genoemd, bij.

WAT doe je?

Veel mensen hebben nog nooit van het vak ‘zakelijk tekenaar’ gehoord. Als zakelijk tekenaar help ik organisaties met het tot de kern komen van wat ze willen zeggen. Ik breng communicatie in beeld met tekeningen. Omdat plaatjes er voor zorgen dat informatie beter onthouden wordt. Met een tekening krijg je commitment makkelijker voor elkaar. Visuele werkvormen zorgen voor verbinding. Mensen worden enthousiast omdat ze hun proces in beeld gebracht zien. Je hebt de aandacht als er een (live) visueel verslag wordt gemaakt tijdens een presentatie of bijeenkomst. Je kan ermee verhelderen, overtuigen en motiveren. Lees er meer over

Het tekenwerk is altijd maatwerk, zelfs tot in het kleurgebruik van je huisstijl. Ik maak praatplaten en kan live visueel verslagleggen een (graphic recording maken) van jullie bijeenkomst. Wie wil dat nou niet?

Voor wie specifiek? Of voor iedereen?

Voor welke specifieke doelgroep zou het gebruik van visuele werkvormen geschikt zijn? Nou ja, voor heel veel verschillende doelgroepen, toch?  Interne -en externe communicatie verhelderen met tekeningen kan voor ‘iedereen’ iets brengen. Tekenen is namelijk een universele taal. Het gaat over alle niveau -en taalgrenzen heen. Het is voor ‘iedereen’ een effectief hulpmiddel.

Wil je heel de wereld helpen dan? Nee, dat is te veel gevraagd, maar toch zouden er zoveel organisaties geholpen kunnen worden. Om te beginnen changemanagers, dat is een mooie doelgroep die tekeningen uitermate goed in zouden kunnen zetten voor hun werk. Een gewenste verandering in beeld brengen kweekt zoveel meer goodwill en commitment dan saaie lappen tekst voor mensen waarvan je verwacht dat ze van gedrag of van koers gaan veranderen. Kernwaarden en doelen tekenen is veel leuker dan opschrijven. Ik noem maar een voorbeeld.

Zichtbaarheid, herkenbaarheid

Werken aan je zichtbaarheid, je gaat tenslotte een nieuw vakgebied betreden. Het pad van visual storytelling. “Hoe word je zichtbaar? Hoe gaan mensen je herkennen? Je website moet in 1 oogopslag laten zien wat je doet…Kies kleuren die bij je passen en gebruik ze bij elke uiting…”maar er is zoveel keuze…

Ik post mijn werk regelmatig op LinkedIn. Mensen in mijn zeer diverse netwerk willen zien wat ik maak, logisch, want ik heb een visueel vak. De vraag blijft: Wie is je doelgroep en hoe spreek je ze aan? Mijn antwoord: ik vind het nog steeds moeilijk en ook niet prettig om een smalle niche op te zoeken. Ik heb een universeel toepasbaar vak. Herkenbaarheid, daar werk ik aan. De keuze is reuze. Wat past bij mij?

Multi- disciplinair..

Daarbij ben ik multidisciplinair ontwerper. Geen handige combi met een universeel toepasbaar vak als het op keuzes maken aankomt. Ze zeggen dan dat je ‘je rode draad’ moet vinden. Voor meer richting en focus. Het creatief denken, optimaliseren en tekenen is mijn rode draad. ‘Ik breng in beeld wat jij wil zeggen’ is een heel breed ‘vak’ wat mij betreft.

Veelzijdigheid  is ‘killing’?

Killing? Het is maar hoe je het bekijkt. Wat zie je liever: een veelzijdig ontwerper en creatief denker…of een ontwerper die maar in 1 vakgebied werkzaam is? Uitdagingen ga je niet uit de weg, dat is je vak. Een gezonde dosis enthousiasme, nieuwsgierigheid en leergierigheid helpt daarbij. Als je veelzijdig bent is altijd wel een ’tool’ die je kan inzetten. Vind ik. Daarbij ontwikkel je flexibiliteit.

Plaatjesdenker

In plaatjes denken is mijn tweede natuur. Omdat ik ‘voor me zie’ hoe iets beter, efficiënter en mooier kan, heb ik gekozen voor het vak van ontwerper. Conceptontwikkeling is daar een onderdeel van en daar kan ik volledig mijn ei kwijt. Ik werk graag aan totaalconcepten. Ideeën omzetten naar realiteit. Ontwerpen, uittekenen, samenwerken met onderaannemers en vooral communiceren. Momenteel valt alles samen in visual storytelling en zakelijk tekenen voor organisaties. Die variatie in werkzaamheden houdt mij creatief en scherp. Dat is handig voor mijn creatief denkvermogen. Mijn uitgebreide ‘beeldenbibliotheek’ zet ik in voor mijn beeldcommunicatie in tekeningen.

 ‘Ja’ tegen een variatie aan klanten

Een diversiteit aan klanten spreekt mij al jaren aan. Inmiddels maak ik regelmatig tekenwerk voor opdrachtgevers in het onderwijs. Dat zou je een doelgroep kunnen noemen. Maar ik werk ook samen met een architect die mijn diensten al meerdere malen heeft ingezet. Ik werk graag samen met managers en change-managers, maar niet in 1 specifieke branche. Ik zeg ‘ja’ tegen een beroepsorganisatie die belt mij om hun jaarplan in beeld te brengen. Ook tegen een installatiebedrijf dat fantastisch bezig is met het milieu en zijn mensen en zijn bedrijfsfilosofie trots uit wil dragen met een visual. Voor een liefdadigheidsinstelling illustreer ik een scheurkalender die inkomsten genereert voor hun mooie initiatieven.

Kiezen voor extra power

Organisaties extra power geven met mijn creativiteit en teken-skills. Die zich bezig houden met optimaliseren, verbeteren, mensen, milieu en mooie innovaties, die trots zijn op hun manier van werken en dat op een verfrissende manier willen presenteren. Hun verhaal willen vertellen met visual storytelling en daar de meerwaarde van zien. Daar help ik graag. En dat zijn er nogal wat.

Eigenwijs 

Noem me maar eigenwijs, ik twijfel echt niet aan de waarheid van ‘die grote vis in een kleine vijver’. Maar het idee benauwt mij, omdat mijn vak voor zovelen een uitkomst kan bieden. Laat mij dan maar lekker rondzwemmen in verschillende vijvers. Kost dat extra energie? Mij niet. Het houdt me scherp, creatief, geïnteresseerd en ik houd van de afwisseling. Inmiddels ben ik wel gewend om te schakelen en ben er goed in. Buiten mijn comfortzone word ik steeds wijzer en kan mijn ervaringen uitbreiden. Oh ja had ik al gezegd dat mijn vak universeel inzetbaar is?

Durf te kiezen voor veelzijdigheid

Veelzijdigheid is me op mijn lijf geschreven als multidisciplinair vormgever. Zodoende kan ik meerdere doelgroepen ondersteunen met mijn creatief denkvermogen en tekenwerk. Als ik een goede ‘klik’ ervaar, dan komt die samenwerking er. Durf ik niet te kiezen voor 1 doelgroep? Nee, ik wil het niet. Ben ik dan moeilijker te vinden? Misschien, maar dat risico neem ik dan maar. Kan ik mijn doelgroep(en) dan niet effectief aanspreken? Met tekeningen heb je weinig woorden nodig.

Liefde voor koffiedrinkende vissen

Samengevat: Ik krijg energie van de afwisseling en van mijn diverse tevreden klanten die ik heb kunnen helpen met mijn visuals, illustraties en creatief denkwerk. Ze komen bij me terug omdat ze mijn ideeën, werkwijze en tekenstijl tof vinden. Ze vertellen hun ervaringen met mij verder. Sterker nog, ze kunnen het laten zien.

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van mijn marketing-aanpak, ik kom er nog niet helemaal uit met mijn doelgroep kiezen. Ben ik dan niet slim bezig? Jij mag het zeggen. Soms drink ik mijn koffie zwart, soms pak ik een cappuccino. Ik help organisaties om hun communicatie te optimaliseren met tekeningen. Lekker algemeen. En ik voel me daarbij als een vis in het water in mijn ‘meerdere vijvers’. I do what I love and I love what I do…in mijn veelzijdige vak als ontwerper, creatief denker EN als tekenaar.

Dan ga ik nu een tekening maken van koffiedrinkende vissen. :-)

Tekenen werkt…probeer het eens!

Weet je wat je wil zeggen en zou je het eens vertaald willen zien in een tekening? Krijg je mensen niet mee in veranderingen? Moeilijke boodschappen te brengen? Tekenen maakt het op een prettige en toegankelijke manier zichtbaar.

Ben jij die professional die trots is op zijn organisatie? Zie jij de waarde en de effectiviteit van maatwerk tekeningen voor jouw communicatie? Ik ga graag met je in gesprek over de voordelen en de mogelijkheden. Je kan me vrijblijvend bereiken via info@femkevanwoensel.nl of telefonisch: 06-36191573.