Torfs ontwikkeling winkelconcept
Voor de ontwikkeling van het groot winkelconcept voor Torfs Schoenen in België diende het destijds toegepaste winkelontwerp van de 75 winkels compleet veranderd te worden. Er moest een flinke upgrade komen naar een eigentijds winkelbeeld. Torfs wil uitstralen waar zij als familiebedrijf voor staan: Authenticiteit, Verbinding, Duurzaamheid en Aantrekkingskracht. De klantbeleving diende topprioriteit te worden. Hoe maken we dit zichtbaar en voelbaar, was de vraag voor de conceptontwikkeling.
Er zouden meer productsoorten worden toegevoegd, waaronder kleding, tassen, woonaccessoires, actieproducten. De winkel moet een warenhuis worden waar de klant van Torfs zich in moet herkennen en nieuwe klanten moet aantrekken. De winkelbeleving moet uitdagen om te ontdekken en langer te verblijven. De hele familie kan er van top tot teen worden aangekleed en op de beste service rekenen. Hoe maak je een topbeleving binnen een oppervlakte van 700 tot 1000 m2 en een enorme hoeveelheid aan product? Etaleren van uiteenlopende producten in aantrekkelijke centrale gebieden naast plaats voor schoenen in alle maten zodat er een stukje zelfbedieningsmogelijkheid is in de winkel?
Aan de slag tijdens dit ‘werk aan de winkel’-traject waarbij we diverse sessies en presentaties organiseerden. Het voltallige management en een flink aantal werknemers van het hoofdkantoor van elke afdeling namen er enthousiast aan deel om hun ideeën en wensen kenbaar te maken. Ook spraken we met mensen op de winkelvloer, om een goed beeld te krijgen van wat praktisch wenselijk was. Dit samen met de uitgangspunten van het concept maakte dat er veel inspiratie loskwam. Een tof proces om te mogen faciliteren en vertalen naar een ontwerp.
Het resultaat staat in mijn interieurportfolio.